Asteroidne stene počinju da otkrivaju poreklo našeg Sunčevog sistema

Istraživači sa Univerziteta Curtin su među globalnim timom naučnika koji otkrivaju kako je nastao naš solarni sistem, otkrivajući tajne skrivene u asteroidu starom 4,5 milijardi godina.

U septembru prošle godine, nakon sedmogodišnjeg putovanja, NASA-ina misija OSIRIS-REx vrijedna milijardu dolara uspješno je vratila uzorke sa asteroida Bennu, a uzorke su poslate u istraživačke laboratorije širom svijeta, uključujući Curtina.

Nova studija objavljena u časopisu Meteoritika i planetarna nauka otkriva prve nalaze iz uzoraka – i bilo je nekih iznenađenja za tim.

Uzorci su se sastojali od uglavnom tamnih čestica u rasponu od veličine prašine do otprilike 3,5 cm dužine, međutim postoje neke svetlije čestice razbacane po celom, a neke sa kamenjem koje takođe ima svetliji materijal koji formira vene i kore.

Član OSIRIS-REx tima za analizu uzoraka vanredni profesor Nick Timms iz Curtin’s School of Earth and Planetari Sciences rekao je za razliku od meteorita koji su pali na Zemlju, materijal sakupljen sa Bennua je držan u netaknutom stanju i nije bio kontaminiran Zemljinom atmosferom ili biosferom .

„Analize pokazuju da je Bennu jedan od hemijski najprimitivnijih poznatih materijala, sličan po sastavu vidljivoj površini sunca“, rekao je vanredni profesor Timms.

„Ovo ukazuje na to da je Bennu prošao različite procese na planetama, a ti procesi su promenili obilje određenih elemenata u odnosu na sunce.“

Analiza uzoraka potvrdila je prisustvo različitih komponenti za koje se ranije smatralo da su prisutne, kao što su hidratisani filosilikati (vrsta minerala koji se formira u prisustvu vode) i materijal bogat ugljenikom.

„To znači da su asteroidi poput ovog možda odigrali ključnu ulogu u isporuci vode i građevnih blokova života na Zemlju“, rekao je vanredni profesor Timms.

Uzorci su takođe sadržali nekoliko neočekivanih komponenti.

„Bili smo iznenađeni kada smo pronašli magnezijum-natrijum fosfate, što dalje sugeriše da je Bennu iskusio hemijska okruženja koja su verovatno uključivala vodu, rekao je vanredni profesor Timms.

„Takođe smo pronašli i druge minerale u tragovima, koji nude tragove o procesima koji su se dešavali na Bennuu tokom milijardi godina, kao što su temperatura i uslovi pritiska.

„Ovi minerali u tragovima pomažu u stvaranju slike Bennuove evolucije i takođe nude uvid u rani Sunčev sistem i kako su stvorena različita planetarna tela u Sunčevom sistemu.“

Vanredni profesor Timms je rekao da će biti mnogo više otkrića napravljenih iz uzoraka Bennu, što će imati širok spektar implikacija za razumevanje ranog Sunčevog sistema.

„Uzorak ima presolarna zrna stvorena pre nego što je postojao naš solarni sistem, što može da pruži detaljnu biografiju života drevnih zvezda“, rekao je vanredni profesor Timms.

„Postoje i veoma praktične implikacije za razumevanje sastava asteroida, od identifikovanja potencijalnih mogućnosti rudarenja do saznanja kako da se najbolje zaštitimo ako se asteroid sudari sa Zemljom.“