Arheolozi koriste veštačku inteligenciju da pronađu stotine geoglifa u pustinji Naska u Peruu

Mali tim arheologa na Univerzitetu Jamagata, koji je radio sa kolegom sa Univerziteta u Parizu, i par istraživača AI iz istraživačkog centra IBM Thomas J. Vatson, koristio je AI model da pronađe još geoglifa na podu pustinje Naska u Peruu.

U svojoj studiji objavljenoj u Zborniku radova Nacionalne akademije nauka, tim je razvio AI model koji je sposoban da identifikuje slabe znakove geoglifa usred prirodnog pejzaža na Naska Pampi analizom slika snimljenih dronom.

Tokom prošlog veka, arheolozi, istoričari i drugi naučnici bili su zaintrigirani geoglifima ispisanim na tlu u pustinji u Naski u Peruu, od kojih se mnogi mogu u celini videti samo sa velike udaljenosti, na primer sa planine ili avion.

Prethodna istraživanja su otkrila da ih je stvorila Naska kultura u periodu od 200. pre nove ere do 700. godine nove ere pomeranjem kamenja ili šljunka, ili struganjem zemlje. Dobijene džinovske slike sada se nazivaju geoglifima.

Pre ove nove studije, u Peruu je otkriveno i proučavano 430 geoglifa, iako je stopa pronalaženja novih usporila. Istraživači sumnjaju da još mnogo toga tek treba da se otkrije, ali napori da se pronađu naišli su na poteškoće zbog njihove veličine i jasnoće.

Za ovu novu studiju, tim u Japanu se obratio stručnjacima za veštačku inteligenciju u IBM-u da pomognu u potrazi. Zajedno su napravili AI aplikaciju koja je sposobna da identifikuje geoglife iz vazdušnih slika pustinjskog dna, bez obzira koliko su slabi.

Nakon obučavanja modela na slikama postojećih geoglifa, istraživački tim ga je koristio da traži više. Otkrili su 303 što su mogli da potvrde obilaskom stručnjaka za ljude.

Kao što se očekivalo, mnoge linije koje su sačinjavale novopronađene geoglife bile su blede, ali su istraživači mogli da razaznaju šta prikazuju, uglavnom ljude i domaće životinje, iako su neke bile apstraktne, kao što je kit ubica koji rukuje nožem. Tim planira da nastavi da koristi AI aplikaciju za traženje više primera drevne umetnosti.