Razotkrivanje genoma indijskog jorgovana: Nova svetla na evoluciji i osobinama ove ukrasne biljke

Lagerstremija, poznata i kao indijski jorgovan (Lagerstroemia indica), predstavlja važnu ukrasnu biljku sa bogatom istorijom koja seže od jugoistočne Azije do Okeanije. Svojom jedinstvenom lepotom cvetanja tokom leta, ova biljka je evoluirala kroz hibridizaciju i danas obuhvata preko 200 vrsta.

Međutim, nedostatak referentnog genoma za L. indica ozbiljno je ograničio sveobuhvatna istraživanja njenih genetskih mehanizama. To otežava razumevanje ključnih osobina i ometa napredak u evoluciji, pripitomljavanju i genetskom oplemenjivanju ove biljke.

U julu 2023. godine, Horticulture Research je objavio istraživački članak pod nazivom „Sklapanje genoma i analize ponovnog sekvenciranja pružaju nove uvide u evoluciju, pripitomljavanje i ukrasne osobine indijskog jorgovana“. Ova studija predstavlja prvi visokokvalitetni sklop genoma Lagerstroemia indica, koji je izveden korišćenjem PacBio sekvenciranja i Hi-C skele.

Analiza genoma identifikovala je veliki broj gena i ponavljajućih elemenata, dok je komparativna genomska analiza otkrila gene jedinstvene za L. indica. Evolutivna analiza je ukazala na nedavnu triplikaciju genoma kod ove biljke, dok je analiza strukture populacije različitih aksesoara pokazala evolutivnu istoriju i oplemenjivanje savremenih sorti indijskog jorgovana.

Mapa genetičke veze visoke gustine i analiza fenotipskih varijacija omogućile su identifikaciju gena i lokusa koji utiču na osobine biljne arhitekture, kao i boju cveta i lista.

Ova studija ne samo da pruža uvid u genomsku strukturu i evoluciju Lagerstroemia indica, već takođe doprinosi razumevanju genetskih osnova njenih ukrasnih osobina. To otvara put ka budućim istraživanjima i mogućnostima za molekularno oplemenjivanje ove cenjene ukrasne biljke.