Analiza šećera može otkriti različite vrste raka

U budućnosti, malo pljuvačke može biti dovoljno da se otkrije početni rak. Istraživači sa Univerziteta u Geteborgu razvili su efikasan način za tumačenje promena u molekulima šećera koje se javljaju u ćelijama raka.

Glikani su vrsta strukture molekula šećera koja je povezana sa proteinima u našim ćelijama. Struktura glikana određuje funkciju proteina. Već neko vreme je poznato da promene u strukturi glikana mogu ukazivati na upalu ili bolest u telu.

Sada su istraživači sa Univerziteta u Geteborgu razvili način da razlikuju različite tipove strukturnih promena, što može dati precizan odgovor na to šta će se promeniti za određenu bolest.

„Analizirali smo podatke od oko 220 pacijenata sa 11 različito dijagnostikovanih karcinoma i identifikovali razlike u podstrukturi glikana u zavisnosti od vrste raka. Dopuštajući našoj novorazvijenoj metodi, poboljšanoj veštačkom inteligencijom, da radi kroz velike količine podataka, mi smo uspeli da pronađu ove veze“, kaže Daniel Bojar, viši saradnik bioinformatike na Univerzitetu u Geteborgu i glavni autor studije objavljene u časopisu Metode izveštaja ćelija. Rad je naslovljen „Dekodiranje glikomika sa skupom metoda za analizu diferencijalne ekspresije“.

Postoje i druge istraživačke grupe koje proučavaju podstrukture glikana u potrazi za takozvanim biomarkerima koji opisuju šta nije u redu. Ovo često uključuje statističke testove pomoću masene spektroskopije kako bi se utvrdilo da li je nivo pojedinačnih šećera značajno viši ili niži kod raka. Ovi testovi imaju prenisku osetljivost i nisu pouzdani jer su različiti šećeri strukturno povezani i stoga nisu nezavisni jedan od drugog.

Istraživački tim Danijela Bojara koristi novu metodu koja uključuje veštačku inteligenciju, koja uzima u obzir ove probleme i može da pronađe obrasce u skupovima podataka tamo gde drugi ne uspevaju.

„Možemo se osloniti na naše rezultate; oni su statistički značajni. Ako znamo šta tražimo, lakše ćemo pronaći tačan rezultat. Sada ćemo uzeti ove biomarkere i razviti metode ispitivanja“, kaže Danijel Bojar.

Tokom jeseni, njegova istraživačka grupa je bila u mogućnosti da kupi najsavremeniji maseni spektrometar. Ovaj instrument će služiti kao AI platforma za podršku istraživačima u proučavanju glikana, na primer u uzorcima raka pluća. Cilj je da se rak otkrije ranije kako bi se poboljšale šanse za oporavak.

„Želimo da razvijemo pouzdanu i brzu analitičku metodu za otkrivanje raka, a takođe i vrste raka, putem uzorka krvi ili pljuvačke. Mislim da bismo mogli da izvršimo kliničke testove na ljudskim uzorcima za četiri do pet godina“, kaže Danijel Bojar.