AI model tačno predviđa udvaranje mužjaka voćnih mušica kao odgovor na ženku

Rečeno nam je: „Oči su prozor u dušu.“ Pa, prozori rade na dva načina. Naše oči su i naši prozori u svet. Ono što vidimo i kako vidimo pomaže da se odredi kako se krećemo kroz svet. Drugim rečima, naša vizija pomaže u vođenju naših postupaka, uključujući društveno ponašanje.

Sada, mladi naučnik iz Cold Spring Harbor Laboratori (CSHL) otkrio je glavni trag o tome kako ovo funkcioniše. Učinio je to tako što je napravio poseban AI model mozga obične voćne mušice. Njegov rad je objavljen u časopisu Priroda.

Docent CSHL-a Benjamin Covlei i njegov tim su usavršili svoj model veštačke inteligencije kroz tehniku koju su razvili nazvanu „nokaut trening“. Prvo su snimili udvaranje mužjaka voćne mušice — jurenje i pevanje ženki. Zatim su genetski utišali specifične tipove vizuelnih neurona kod muške muve i obučili njihovu veštačku inteligenciju da otkrije bilo kakve promene u ponašanju.

Ponavljanjem ovog procesa sa mnogo različitih tipova vizuelnih neurona, uspeli su da nateraju veštačku inteligenciju da tačno predvidi kako će prava voćna mušica delovati kao odgovor na bilo koji pogled na ženku.

„Mi zapravo možemo da predvidimo neuronsku aktivnost kompjuterski i pitamo kako specifični neuroni doprinose ponašanju“, kaže Kauli. „Ovo je nešto što ranije nismo mogli da uradimo.“

Sa svojom novom veštačkom inteligencijom, Kaulijev tim je otkrio da mozak voćne mušice koristi „populacioni kod“ za obradu vizuelnih podataka. Umesto da jedan tip neurona povezuje svaku vizuelnu osobinu sa jednom akcijom, kao što se ranije pretpostavljalo, bile su potrebne mnoge kombinacije neurona da bi se oblikovalo ponašanje.

Dijagram ovih neuronskih puteva izgleda kao neverovatno složena mapa metroa i biće potrebne godine da se dešifruje. Ipak, to nas vodi tamo gde treba da idemo. Omogućava Kaulijevoj veštačkoj inteligenciji da predvidi kako će se voćna mušica ponašati kada joj se pojave vizuelni stimulansi.

Da li to znači da bi veštačka inteligencija jednog dana mogla da predvidi ljudsko ponašanje? Ne tako brzo. Mozak voćne mušice sadrži oko 100.000 neurona. Ljudski mozak ima skoro 100 milijardi.

„Ovako je voćnoj mušici. Možete zamisliti kakav je naš vizuelni sistem“, kaže Kauli, misleći na mapu metroa.

Ipak, Kauli se nada da će nam njegov AI model jednog dana pomoći da dekodiramo proračune koji su u osnovi ljudskog vizuelnog sistema.

„Ovo će biti decenijama rada. Ali ako ovo uspemo da shvatimo, mi smo ispred igre“, kaže Kauli. „Učenjem [fli] proračuna možemo izgraditi bolji veštački vizuelni sistem. Što je još važnije, razumećemo poremećaje vizuelnog sistema mnogo bolje detaljnije.“

Koliko bolje? Moraćete da vidite da biste verovali.