3D snimanje embriona ajkula otkriva evoluciju karličnih peraja

Istraživači sa Univerziteta Curtin otkrili su kako su karlična peraja riba, kao što su ajkule i himere, evoluirala od njihovog iznenadnog pojavljivanja u fosilnom zapisu pre više od 410 miliona godina.

Tim je koristio CT skeniranje i 3D modeliranje da bi proučavao rast karličnih peraja u ribljim embrionima kako bi razumeo kako se skelet ovih peraja menjao tokom evolucione istorije.

Objavljeno u Journal of Developmental Biologi, istraživanje je pod naslovom „Razvoj karličnog skeleta himeroida i evolucija karličnih peraja hondritija“.

Glavni autor i dr. Kandidat Džejkob Pirs sa Kurtinove škole za molekularne i životne nauke rekao je da je istraživanje pokazalo šta nam razvoj savremenih životinja može reći o njihovoj evoluciji.

„Naš rad je bio fokusiran na hrskavične ribe, a posebno se bavio karličnim perajima ajkula slona. Fini detalji sa našeg snimanja otkrili su bazipterigijum (prečka karličnog peraja), koji je poput butne kosti i tibije kod ljudi nastao spajanjem peraja radijalne tokom ranog embrionalnog razvoja“, rekao je gospodin Pears.

„Kod primitivnih ajkula i hrskavičnih riba, radijali karlične peraje se vežu prvenstveno za karlicu, dok se kod modernijih riba radijali skoro uvek nalaze na šipki karličnog peraja.

„Naši nalazi sugerišu da je mehanizam odgovoran za ove promene u skeletu karlične peraje tokom miliona godina promene u tome gde i koliko se radijali peraja spajaju zajedno tokom ranog razvoja.“

Embrioni ajkula male veličine od 65 mm su skenirani nano-CT u saradnji sa istraživačima sa Univerziteta McGill u Kanadi, pri čemu je svaki deo karličnog skeleta modelovan u 3D u Curtin HIVE (Hub for Immersive Visualization and eResearch).

Specijalista za tehnologiju vizuelizacije u Curtin HIVE Carlei Tilett rekla je da su CT skenovi korišćeni za vizuelizaciju i modelovanje najranijih faza razvoja skeleta embriona slonove ajkule.

„Naš rad ilustruje kako moderne tehnologije snimanja mogu pružiti uvid u razvoj modernih životinja i informisati naše razumevanje evolucije njihove anatomije“, rekla je gospođa Tilet.